風の谷のナウシカ (Kaze no Tani no Nausika)

nausica.jpg(Nauszika -A szél harcosai) (1984) (r.: Mijazaki Hajao)

mivel egy hónapos szünetet tartottam a film-nézésben, így visszarázódásként arra gondoltam, hogy valamit mindenképpen megnéznék, mielőtt néhány hétvégére újra a mozikba költözök -és mivel a nagyvásznos kalandjaim soron következő darabjaként a doctor strange következik (kritika itt!), így mindenképp valami keleties és varázslatos dolgot akartam. sokat törtem a fejem, hogy mi lenne az ideális, mire ma leültem fáradtan a polcom elé, és egyből szemet szút a megoldás: miyazaki hayao... mert persze, több mint tíz évvel ezelőtt engem sem került el a chihiro láz, sőt, még a vándorló palotát is láttam, de van még bőven olyan mű az öreg mestertől, amit pótolnom kell. igen kell, és nem csak azért kell, mert az általános kultúra részeivé váltak ezek a rajzfilmek, de azért is kell, mert az embernek időről/időre szüksége arra a lélek-felemelésre, amit ezekből a művekből megkaphat... bár lehet, hogy nem kéne hangsúlyoznom azt, hogy rajzolt alkotásokról van szó, mert ma is, miközben néztem a nauszika-t, cseppet sem gondoltam arra, hogy milyen formában valósult meg ez a csodás történet, hanem csak magára a történetre koncentráltam, valamint a szereplők jellemére, és a súlyos üzenetekre, amik kellően el vannak temetve a kalandok alá, hogy ne legyenek tolakodóak, ugyanakkor eléggé a felszínen vannak, hogy minden korosztálynak feltűnjenek (és nagyon sok minden van itt a természet ön-gyógyító képességétől az emberi korlátoltságig). és könnyen repülünk a messianisztikus történettel, érzelmileg megterhelődünk az emberi butaságokon és önzőségeken, és közben legszívesebben kirontanánk a lakásból megölelni egy fát... na ekkor lesz mégiscsak fontos az, hogy rajzokból áll össze az alkotás, mert ilyen látványvilágot nem lehet máshogy létrehozni (1984-ben meg pláne nem lehetett), ami nem csak gyönyörű, de kellően egyedi, és végletekig átgondolt is. (és a zene is nagyon sokat hozzá tud adni, szép és felemelő, amikor kell, az akció-jelenetek alatt meg tolakodik a nyolcvanas évek szinti-hangzása...) ($$11.05.)